När Malte kom till världen

Överburenhetskontroll med CTG torsdagen den 2/4-15.
 
Det är nog fasen bäst att jag skriver ner hur det gick till när Malte kom till världen någorlunda i detalj så att jag själv inte glömmer. Pojkspolingen var beräknad att födas den 21/3. Detta passade honom inte och han valde istället att dyka upp den 5/4, alltså två veckor för sent. No hard feelings Malte, din pappa är ju en notorisk tidsoptimist så vi vet vart du fått din känsla för timing ifrån. 
 
Hur som haver så hade vi en överburenhetskontroll inbokad lördagen den 4/4, 14.00. Jag vaknade på lördagen vid 08.00, och 08.07 hade jag min första värk. Blev peppad som sattan och började klocka och skriva ner då värkarna kom (betygsatte dom med denna skalan "aj - aj fyfan - aj fyfan helvete - aj fyfan helvete jävlar - aj fyfan helvete jävla dö" ). Jag ringde förlossningen som ändå tyckte att vi skulle komma in till kontrollen 14.00. Väl där konstaterades jag vara öppen 3cm och i början av förlossningsfasen. Vi valde att fara hem och "ta värkarna" istället för att läggas in i ett förlossningsrum. 
 
Väl hemma badade jag badkar, myste med Nella och John och åt jävligt mycket godis. (John for på ICA och köpte två kilo karra - no joke. Han köpte även hem sushi som vi mumsade i oss mellan mina värkar, som kom var 10e minut. Wordfeud var min räddning. Har aldrig wordfeudat så intensivt som mellan mina värkar.
 
4/4-15. Tvingade John att wordfeuda med mig, och sista magbilden.
 
Klockan 19.00 kunde jag faaan inte ta värkarna längre (det var även den sista värken jag skrev upp, aj fyfan helvete jävla dö fick den döpas till.) Om jag bara hade vetat att de skulle bli tätare och göra mer ont! 19.30 skrevs vi in på förlossningen och fick vårat egna rum. Eftersom att detta skedde under en helg (en röd helg dessutom!) var förlossningen i princip folktom och det var oerhört skönt. 
 
4/4-15 kl 19.15. Kan ju inte föda barn utan mina toj! (V6 Polar Fresh Mint. Min drog)
 
4/4-15. Givetvis hade jag med mig egna påslakan, mvh tjej som hatar sjukshusmiljöer.
 
 
 PANG BOM SÅ KOM HAN UT!!!! ... Eller nä. Han ville stanna kvar så länge han bara kunde. 
 
Kvällen gick, jag badade i förlossningens badkar och testade lustgas. Badet var väl helt ok skönt men lustgasen var vidrig och lät för högt. Maltes farmor kom förbi med morgonrock och kanelknäcken, när hon varit hos oss på rummet en stund frågade Maltes mormor om hon också fick komma. Givetvis sa vi och hon brummade upp till oss. Epiduralen sattes (helt perfekt för övrigt) på mig lagomt tills hon dök upp 24.00. Pga epiduralen hade vi det råmysigt och jag skämtade och var glad (men så in i helvetes trött) mellan värkarna, som nu dessutom kom tätare eftersom att de satte värkstimulerande dropp på mig. 
 
Farmor och Mormor. ♥
 
Det som hände här efter tills han dök upp morgonen efter är lite suddigt och jag har inte riktigt koll på i vilken ordning allt hände, men de fick ta hål på fostervattnet och det konstaterades att min skitunge hade bajjat ner det. Jag öppnades knappt något under hela natten, hans hjärtslag sjönk, och jag hade inte sovit på typ 20 timmar då de kom in och hotade med kejsarsnitt. Brast i gråt, har aldrig opererats och tål inte tanken på att någon ska skära i mig. Samtidigt såg jag ett ljus i slutet av tunneln, han var ju tvungen att komma ut då liksom
 
Karin, en jävla boss-barnmorska klev på sitt morgonpass där vid 06.45 5/4-15 och kommer in på rummet. "Är ni kvar här? Nä nu plockar vi ut den här ungen!".
 
Tre timmar senare var han ute. Och jag har ingen annan att tacka än barnmorskan Karin. Hon var den styrkan och kraften jag behövde. 
 
09.44 gjorde Malte Dahlin Mörk entré i det kalla förlossningsrummet med ett underbart litet skrik. Har aldrig varit med om något vackrare i hela mitt liv. Hela förlossningen och allt omkring är det värsta och det bästa jag gjort, att ha min och Johns mamma med under vistelsen gjorde hela alltet perfekt. (De fick dock sitta i väntrummet då han förlöstes.) 
 
Alldeles nykläckt.
 
HUR trött som helst. Ej sovit på ca 40 timmar när denna bild togs. Vi fick igång amningen på en gång, jag och Malte.
 
BB. Vi stannade bara över natten. 
 
Hemma, 1 dag gammal. ♥

Om

Min profilbild




RSS 2.0